В проекте будущего Национального театра уделяется внимание исследованию коллективной памяти, сформированной вокруг старого здания и в то же время определению идентичности, синтезирующей сформировавшиеся традиции и взгляд в будущее. Художественный образ новых фасадов, несмотря на единство формы, относит к сложному, многослойному культурному контексту театра Камала. В самой этимологии имени Камал заложено стремление к совершенству, духовному вознесению. Вдохновением для образа здания стали листы бумаги—в прошлом рукописные тексты сценариев театральных постановок. Свободный лист бумаги - это также канва для нового творчества, исследований, экспериментов. Белый цвет (на татарском - ак), будучи самым распространенным в языке татарской прозы, отражает поэтику театрального пространства и является идеальным фоном, на котором все цвета природы усиливают свое звучание.
The design of the future National Theater focuses on exploring the collective memory formed around the old building and, at the same time, defining an identity that synthesises established traditions and looks to the future.
The artistic image of the new facades, despite the unity of form, refers to the complex, multi-layered cultural context of the Kamal Theater. The etymology of the name Kamal contains the aspiration to perfection and spiritual ascension. The image of the building was inspired by sheets of paper - in the past, handwritten texts of scripts for theatrical productions. A free sheet of paper is also a framework for new creativity, research and experimentation. White (“ak” in Tatar), being the most common colour in the language of Tatar prose, reflects the poetics of theatrical space and is the ideal background against which all the colours of nature intensify
their sound.