KAMAL THEATER
COLLABORATION WITH ASIF KHAN (LONDON)
В 2021 году наша команда совместно с бюро Асифа Хана приняла участие в конкурсе на разработку концепции Театра Камала и заняла второе место.
Новое здание театра Камала располагается на предлагаемом для строительства участке вдоль улицы Хади Такташ, формирующем прибрежную зону озера Нижний Кабан. Одна из целей проекта—учесть многослойный облик исторически сложившегося городского ландшафта и отразить его идентичность, дух места.
2022
Russia / Kazan
34 200 sq.m.
In 2021 our team in consortium with Asif Khan participated in the competition for the development of the architectural concept of the Kamala Theater and took second place.
The new building of the Kamala Theater is located on the proposed site along Khadi Taktash Street, forming the coastal area of Nizhny Kaban Lake.
The building should communicate, connect visually and meaningfully with other iconic objects of architecture that overlook the ring of the Lower Kaban embankment.
KAMAL THEATER
COLLABORATION WITH ASIF KHAN (LONDON)
В 2021 году наша команда совместно с бюро Асифа Хана приняла участие в конкурсе на разработку концепции Театра Камала и заняла второе место.
Новое здание театра Камала располагается на предлагаемом для строительства участке вдоль улицы Хади Такташ, формирующем прибрежную зону озера Нижний Кабан. Одна из целей проекта—учесть многослойный облик исторически сложившегося городского ландшафта и отразить его идентичность, дух места.
2022
Russia / Kazan
34 200 sq.m.
In 2021 our team in consortium with Asif Khan participated in the competition for the development of the architectural concept of the Kamala Theater and took second place.
The new building of the Kamala Theater is located on the proposed site along Khadi Taktash Street, forming the coastal area of Nizhny Kaban Lake.
The building should communicate, connect visually and meaningfully with other iconic objects of architecture that overlook the ring of the Lower Kaban embankment.
EXPANDING IDENTITY
В проекте будущего Национального театра уделяется внимание исследованию коллективной памяти, сформированной вокруг старого здания и в то же время определению идентичности, синтезирующей сформировавшиеся традиции и взгляд в будущее. Художественный образ новых фасадов, несмотря на единство формы, относит к сложному, многослойному культурному контексту театра Камала. В самой этимологии имени Камал заложено стремление к совершенству, духовному вознесению. Вдохновением для образа здания стали листы бумаги—в прошлом рукописные тексты сценариев театральных постановок. Свободный лист бумаги - это также канва для нового творчества, исследований, экспериментов. Белый цвет (на татарском - ак), будучи самым распространенным в языке татарской прозы, отражает поэтику театрального пространства и является идеальным фоном, на котором все цвета природы усиливают свое звучание.
The design of the future National Theater focuses on exploring the collective memory formed around the old building and, at the same time, defining an identity that synthesises established traditions and looks to the future.
The artistic image of the new facades, despite the unity of form, refers to the complex, multi-layered cultural context of the Kamal Theater. The etymology of the name Kamal contains the aspiration to perfection and spiritual ascension. The image of the building was inspired by sheets of paper - in the past, handwritten texts of scripts for theatrical productions. A free sheet of paper is also a framework for new creativity, research and experimentation. White (“ak” in Tatar), being the most common colour in the language of Tatar prose, reflects the poetics of theatrical space and is the ideal background against which all the colours of nature intensify
their sound.
EXPANDING IDENTITY
В проекте будущего Национального театра уделяется внимание исследованию коллективной памяти, сформированной вокруг старого здания и в то же время определению идентичности, синтезирующей сформировавшиеся традиции и взгляд в будущее. Художественный образ новых фасадов, несмотря на единство формы, относит к сложному, многослойному культурному контексту театра Камала. В самой этимологии имени Камал заложено стремление к совершенству, духовному вознесению. Вдохновением для образа здания стали листы бумаги—в прошлом рукописные тексты сценариев театральных постановок. Свободный лист бумаги - это также канва для нового творчества, исследований, экспериментов. Белый цвет (на татарском - ак), будучи самым распространенным в языке татарской прозы, отражает поэтику театрального пространства и является идеальным фоном, на котором все цвета природы усиливают свое звучание.
The design of the future National Theater focuses on exploring the collective memory formed around the old building and, at the same time, defining an identity that synthesises established traditions and looks to the future.
The artistic image of the new facades, despite the unity of form, refers to the complex, multi-layered cultural context of the Kamal Theater. The etymology of the name Kamal contains the aspiration to perfection and spiritual ascension. The image of the building was inspired by sheets of paper - in the past, handwritten texts of scripts for theatrical productions. A free sheet of paper is also a framework for new creativity, research and experimentation. White (“ak” in Tatar), being the most common colour in the language of Tatar prose, reflects the poetics of theatrical space and is the ideal background against which all the colours of nature intensify
their sound.
SPACES
Проект нового Национального театра имеет четкую планировочную структуру, исходящую из функционального проектирования. Расположенные на центральной оси Большой, Восточный и универсальный залы разделяют здание на две части, где одна половина пространств отдана сотрудникам театра, а вторая—зрителю.
Открытость и инклюзивность здания достигается за счет создания безбарьерной среды повышенной комфортности между внутренним и внешним пространством. Доступ к основным уровням театров и общественных пространств осуществляется на одном уровне с внешним ландшафтом, что обеспечивает беспрепятственный поток людей через большинство помещений здания. Здание имеет 3 этажа, общественные пространства на эксплуатируемой кровле основного здания и над верхним уровне коробки сцены, а также 1 подземный этаж, где располагаются технические.
The design of the new National Tatar Theater has a clear planning structure based on functional design. Located on the central axis, the Large, Eastern and Universal Halls divide the building into two parts, where one half of the spaces is given to the theatre staff and the other half to the audience.
The openness and inclusiveness of the building is achieved by creating a barrier-free environment of high comfort, between inside and outside. The main levels of the theatres and public spaces are accessed at the same level as the exterior landscape which enables a seamless flow of people through the majority of the building’s spaces.
The building has 3 floors, public spaces on the operated roof garden of the main building and above the upper level of the fly tow-er, as well as one underground floor, where technical facilities and parking for 270 cars are located.
SPACES
Проект нового Национального театра имеет четкую планировочную структуру, исходящую из функционального проектирования. Расположенные на центральной оси Большой, Восточный и универсальный залы разделяют здание на две части, где одна половина пространств отдана сотрудникам театра, а вторая—зрителю.
Открытость и инклюзивность здания достигается за счет создания безбарьерной среды повышенной комфортности между внутренним и внешним пространством. Доступ к основным уровням театров и общественных пространств осуществляется на одном уровне с внешним ландшафтом, что обеспечивает беспрепятственный поток людей через большинство помещений здания. Здание имеет 3 этажа, общественные пространства на эксплуатируемой кровле основного здания и над верхним уровне коробки сцены, а также 1 подземный этаж, где располагаются технические.
The design of the new National Tatar Theater has a clear planning structure based on functional design. Located on the central axis, the Large, Eastern and Universal Halls divide the building into two parts, where one half of the spaces is given to the theatre staff and the other half to the audience.
The openness and inclusiveness of the building is achieved by creating a barrier-free environment of high comfort, between inside and outside. The main levels of the theatres and public spaces are accessed at the same level as the exterior landscape which enables a seamless flow of people through the majority of the building’s spaces.
The building has 3 floors, public spaces on the operated roof garden of the main building and above the upper level of the fly tow-er, as well as one underground floor, where technical facilities and parking for 270 cars are located.